Socker och annat onyttigt

Det är bra att hålla koll på hur många kalorier du konsumerar och på hur stort andel av dessa kalorier som kommer från fetter. Detta gör de flesta som intresserat sig för hälsa och fitness. Det som många verkar misslyckas med är att hålla sin sockerkonsumtion under kontroll.

Det är lätt att gå överstyr med socker som går att hitta även i livsmedel som man inte alls förväntat sig – korv och bröd för att nämna några. Enligt vissa läkare är socker inte bara farligare än fetter utan även sämre för din hälsa än tobak! Du får inte äta mer än 50-60 gram socker per dygn enligt råd från diverse myndigheter.

Frukostflingor – en sockerbov

onyttiga frukostflingorVilken mat innehåller mest socker? 100 gram smågodis innehåller ca 60 gram. En portion frukostflingor med socker innehåller mellan 20 och 30 gram – beroende på hur stor portionen är. En burk coladryck innehåller mellan 30 och 40 gram socker. Tyvärr är det nog enklast att satsa på Coca Cola Zero eller Pepsi Light om du vill minska på din totala sockerkonsumtion. Vill du inte göra det, får du sluta äta allt annat som innehåller socker, vilket kan bli svårt. Om du inte gör det, riskerar du att få diabetes (typ 2) – ett otrevligt sjukdom som var tionde svensk har.

Se upp för akrylamid

Utöver socker finns det en del annat onyttigt i maten. Akrylamid heter det ämnet som det har skrivits mest om under de senaste åren. Livsmedel som du bör undvika för att inte stoppa in i sig den cancerframkallande ingrediensen heter chips, kaffe, potatis, kex, frukostflingor och bröd. Hur vet man hur mycket akrylamid just din favoritprodukt innehåller? Tyvärr finns det i skrivande stund ingen möjlighet att kontrollera akrylamidhalten på något annat sätt än i laboratoriet. Vi som gillar onyttig mat hoppas på att akrylamidmätare kommer snart att gå att köpa på affärer som Clas Ohlsson. Utan en sådan elpryl kan det vara svårt att äta onyttig mat med gott samvete.