Hur mycket fett?

En annan viktig aspekt av onyttig mat är att den ofta innehåller en del fett. De flesta av oss tror att alla fetter är farliga och negativa. Det stämmer inte. För att ditt matintag ska räknas som optimalt, behöver oftast ca 30% av ditt totala kaloriintag komma just från fetter.

Inte nog med det så är det bäst att konsumera olika slags fetter i ungefär samma proportioner:

  • Mättade
  • Omättade (enkla)
  • Fleromättade

Ät rätt fetter

mättat fettMättade fetter hittar du i kött. Det innebär att det går bra med hamburgare. Omättade hittar du i nötter och i matolja. Det kan vara smart att byta ut chips mot nötter. Saltade jordnötter är ju förvisso onyttiga, men de innehåller i alla fall fetter som din kropp behöver och färre kalorier än potatischips. Dessutom har man aldrig hört något negativt om cancerframkallande ämnen i jordnötter, medan det är något man har skrivit en del om i medier när det gäller potatischips.

Så undviker du de fetaste produkterna

Vad är det då du måste undvika för att inte äta för mycket fett? Vissa av oss är ju beroende just av fet mat. Ofta är det så att man äter en fettbomb utan att veta om det. Sen börjar man klaga på extra kilon när det redan är för sent.

Majonnäs innehåller 88% fett. Ät så lite majonnäs som det bara går om du nu inte är vegetarian och äter uteslutande nyttig mat. Smör och späck innehåller alla otroligt höga fetthalter också. Men nu över till den slags maten som vi som gillar onyttig mat brukar äta. Undvik kokosflingor, rostad lök, toscaglasyr, choklad och wienerbröd. Dessutom ät så lite olika såser som innehåller olja och/eller majonnäs.